II.6. Brabants Museum Oud Oosterhout

4904 SB Oosterhout
Telefoon: 0162-426815

E-mail: s.museumoudoosterhout@orange.nl

Openingstijden Binnenmuseum en Miniaturenpark: 1 april t\m 31 okt: ma t\m do 10 - 17 uur; za en zo 11 - 17 uur; vrijdag gesloten,verder altijd op afspraak, niet gratis

Openingstijden Binnenmuseum:  1 nov t\m 31 maart: ma t\m do: 10 - 16 uur, elke laatste zondag van de maand van 12 - 17 uur, vrijdag gesloten, verder altijd op afspraak, niet gratis

Museum Oud Oosterhout is een museum dat een miniatuurpark combineert met een binnenmuseum waar enige oude ambachten en oude tradities uitgestald staan. Het museum wil zo laten zien hoe de mensen vroeger leefden. Een deel van het binnenmuseum is ingericht als historische drukkerij. Hier zijn verschillende materialen en machines op het gebied van handmatig en machinaal zetten en drukken te zien.

Zwaartepunt: Hoogdruk

Image01 Brabants Museum Oud Oosterhout

Beheersvorm: Stichting Brabants Museum Oud Oosterhout

Rond 1990 begon het museum als een particulier museum met miniaturen. Later kwam daar het binnenmuseum bij. Rond 1995 is het museum ondergebracht in een stichting. Het museum is gevestigd in een nieuwgebouwd onderkomen.

Het museum heeft een vrij brede collectie materialen van een historische drukkerij rond 1900. Wat betreft het zetten heeft het museum alle benodigdheden voor het handmatig zetten van tekst. Er is ook een Intertype regelzetmachine aanwezig. Wat betreft drukken is er een ijzeren handpers van rond 1825, een geautomatiseerde trapdegel, verschillende andere degelpersen en proefpersjes. Ook heeft het museum een aantal boekbindmachines zoals een vouwmachine, snijmachine, perforeermachine en nietmachine.

Catalogus De collectie van het museum is wel beschreven, er is geen catalogus beschikbaar.

Wegens ruimtegebrek is er weinig uitbreiding mogelijk

Medewerkers: In het museum zijn ongeveer 35 vrijwilligers actief.

Op de grafische afdeling vinden doorgaans iedere dinsdag en laatste zondag van de maand demonstraties plaats.

Trefwoorden: hoogdruk, machinezetten, handzetten, boekbinden, letterkast, zetterijmeubel, degelpers, ijzeren handpers

Image02 Brabants Museum Oud Oosterhout
De Intertype regelzetmachine van het museum

Image03 Brabants Museum Oud Oosterhout