II.4. Museum Meermanno

info@meermanno.nl
Website: http://www.meermanno.nl/

Openingstijden: ma-vr 11-17, za, zo, feest 12-17, niet gratis

Museum Meermanno is een museum waarin de geschiedenis van het boek centraal staat. De enorme collectie boeken van baron Van Westreenen ligt aan de collectie ten grondslag. Hij verzamelde niet alleen boeken, maar ook allerlei voorwerpen die in zijn ogen met de ontwikkeling van het schrift en papier te maken hadden. Op de zolder van het museum is een grafische werkplaats ingericht. Deze bestaat uit drie delen: er is een middeleeuws scriptorium, een historische drukkerij en een digitale drukkerij. Deze zolder is alleen op afspraak voor groepen toegankelijk, bij bestelling van een educatief programma.

Zwaartepunt: Boek- en drukkunst

Image01 Museum Meermanno

Beheersvorm: Stichting tot beheer van het Museum van het Boek/Museum Meermanno-Westreenianum

De basis van de collectie vormt de verzameling van Baron Van Westreenen. Hij nam een deel van de collectie van zijn achterneef Johan Meerman over, toen hij overleed. Nadat Van Westreenen zelf was overleden vielen de gehele collectie van Van Westreenen en zijn woonhuis toe aan de staat. Dit had hij bij testament bepaald. In 1852 werd zijn woonhuis opengesteld als museum.

Museum Meermanno is in de eerste plaats een museum waar de geschiedenis van boeken centraal staat. De collectie van het museum bestaat daarom ook grotendeels uit boeken. Het grafische product is hier van de alleroudste vorm tot modernere boeken te bewonderen. De zolder van Museum Meermanno is ingericht als grafische werkplaats. De historische drukkerij hiervan is ingericht als zetterij en drukkerij. Er zijn verschillende zetbokken aanwezig waar zetsel gemaakt kan worden. Om dit zetsel af te drukken zijn er naast verschillende proefpersen een ijzeren handpers en een kleine proef(snel)pers. In het scriptorium kunnen bezoekers een film bekijken over de vervaardiging van onder andere perkament en inkt. Vervolgens krijgen de bezoekers les in middeleeuws schrijven met een ganzenveer.

Catalogus De collectie van Museum Meermanno is vrijwel volledig gecatalogiseerd.

In aansluiting op de collectie Van Westreenen, verzamelt het museum actief boeken uit de periode vanaf 1850.

Medewerkers: In het museum werken 22 vaste medewerkers, er zijn 4 vrijwilligers voor de grafische afdeling.

Het museum organiseert rondleidingen, tentoonstellingen en andere activiteiten. Ongeveer vier maal per jaar is er een grote, tijdelijke tentoonstelling over zowel het oude als het moderne boek.

Bibliotheek: De bibliotheek van het museum bestaat uit de volledige collectie boeken, deze zijn op aanvraag te raadplegen. Daarnaast is er nog een handbibliotheek die vrij raadpleegbaar is. De volledige bibliotheek is gecatalogiseerd en gedigitaliseerd, maar nog niet op internet te raadplegen.

W. Crouwel, Hommage aan het museum. Den Haag 1998
J.J. van Heel, Drie verzamelaars en een museum. Den Haag 1998
W.A. Laseur, Het Museum Meermanno-Westreenianum 1848-1960: een bijdrage tot de geschiedenis van het museum en zijn bewoners. Den Haag 1998
G. Heinen, Letters. Den Haag 1986
E. Braches en R.E.O. Ekkart, Drukkers in de marge. Den Haag 1985
D. van Velden, De geschiedenis van het huis Prinsessegracht 30 en omgeving. Den Haag 1972

Bijzonderheden: Museum Meermanno is geregistreerd bij de Nederlandse Museumvereniging.

Trefwoorden: hoogdruk, handzetten, letterkast, zetterij-meubel, ijzeren handpers, inkt, schrijfvaardigheid

Image02 Museum Meermanno
Zetterij-meubelen

Image03 Museum Meermanno