II.3. Nederlands Openluchtmuseum – Drukkerij

E-mail: info@openluchtmuseum.nl
Website: http://www.openluchtmuseum.nl/

Openingstijden: van 1 april tot 1 november: ma-zo 10-17, niet gratis

De drukkerij in het Openluchtmuseum is een klein werkend boekdrukmuseum. Het gebouw heeft twee ruimten. In de eerste is een kleine zetterij gevestigd. Hier kunnen bezoekers zien hoe loodzetsel met de hand vervaardigd werd en hoe vervolgens met behulp van proefpersen het zetsel gecontroleerd werd. In de drukkerij staan verschillende kleine persen opgesteld. De werking van deze persen wordt gedemonstreerd. Zo probeert men de oude techniek van het boekdrukken in stand te houden en mensen kennis te laten maken met het leven in een oude zetterij en drukkerij.

Zwaartepunt: Hoogdruk

Image01 Nederlands Openluchtmuseum – Drukkerij

Beheersvorm: Stichting Het Nederlands Openluchtmuseum

De drukkerij in het Openluchtmuseum bestaat sinds 1997. De drukkerij is ontstaan naar aanleiding van vragen van bezoekers over de toepassingen van het handgeschepte papier. De drukkerij en papiermolen vullen elkaar op deze manier aan.

De historische drukkerij in het Openluchtmuseum bestaat uit een zetterij en een drukkerij. In de zetterij zijn verschillende zetterij-meubels aanwezig en allerhande zetmaterialen die nodig zijn om zetsel te vervaardigen. Er zijn ook wat proefpersjes aanwezig om het zetsel te controleren. In de drukkerij staat onder andere een Boston-trapdegel uit 1880 en een degelautomaat met cilinderinktgeving uit 1903.

Catalogus De drukkerij-inventaris is niet opgenomen in de catalogus van het Openluchtmuseum.

Het collectiebeleid van de drukkerij is passief, er worden alleen schenkingen aangenomen als ze relevant zijn en gebruikt kunnen worden.

Medewerkers: In de drukkerij van het Openluchtmuseum zijn 5 vrijwilligers actief.

Het drukproces wordt continu gedemonstreerd, de medewerkers geven tekst en uitleg bij het zetten en het drukken.

Bijzonderheden: Het Nederlands Openluchtmuseum is geregistreerd bij de Nederlandse Museumvereniging.

Trefwoorden: hoogdruk, handzetten, letterkast, zetterij-meubel, prentkunst, clichés, degelpers

Image02 Nederlands Openluchtmuseum – Drukkerij
Handdegel

Image03 Nederlands Openluchtmuseum – Drukkerij