II.1. Museum Het Rembrandthuis

E-mail: museum@rembrandthuis.nl
Website: http://www.rembrandthuis.nl/

Openingstijden: ma-za 10-17, zo, feest, 11-17, niet gratis

Museum Het Rembrandthuis is een museum waarin het leven en werken van Rembrandt van Rijn, schilder en grafisch kunstenaar centraal staat. In de collectie van het museum bevinden zich veel etsen. Vooral in de beginjaren van het museum, aan het begin van de 20e eeuw, zijn veel prenten in de collectie gekomen. Naast de prentenverzameling van Rembrandt wordt in het voormalig woonhuis van de kunstenaar in het grafisch atelier getoond hoe hij zijn etsen vervaardigde. Dit gebeurt aan de hand van demonstraties met uitleg.

Zwaartepunt: Diepdruk, de etsen van Rembrandt

Image01 Museum Het Rembrandthuis

Beheersvorm: Stichting Het Rembrandthuis

Museum Het Rembrandthuis is het oude woonhuis en atelier van Rembrandt van Rijn. Hij heeft 19 jaar in het huis gewoond en gewerkt. In 1656 ging de kunstenaar failliet en moesten zijn huis en bezittingen worden verkocht. De eeuwen daarna heeft het pand dienst gedaan als woonhuis en winkelruimte. In 1906 werd het door de gemeente Amsterdam gekocht. Deze droeg het over aan de in 1907 opgerichte Stichting Rembrandthuis. Het pand heeft tot in de jaren negentig dienst gedaan als prentenkabinet. Daarna is het uitgebreid met een nieuwe vleugel. Daar konden de prenten worden tentoongesteld en in het pand kon een reconstructie van zijn woonhuis gerealiseerd worden.

In het grafisch atelier van Rembrandt is een eenvoudige grafische werkplaats ingericht. Er is een lange werktafel waar verschillende soorten etsmaterialen liggen zoals etsnaalden en materialen om de plaat te gronden. Deze materialen worden gebruikt bij de demonstraties die doorlopend gegeven worden. De techniek van het etsen wordt uitgelegd en gedemonstreerd. De geëtste plaat wordt ingeïnkt met zogenaamde tampons van leer, waarmee de inkt in de plaat wordt geduwd. Uiteindelijk wordt op de replica van de etspers uit Rembrandts tijd de ets afgedrukt op papier. In het museum zijn ook originele, koperen etsplaten tentoongesteld van de hand van Rembrandt.

Catalogus De collectie van het museum is volledig gecatalogiseerd, van de collectie is een catalogus beschikbaar in boekvorm.

De collectie van het museum wordt nog steeds actief uitgebreid. Men richt zich in verband met de schaarste van prenten van Rembrandt, vooral op werk van zijn voorgangers en navolgers op grafisch gebied. Ook hedendaagse kunstenaars die iets met Rembrandt hebben, staan in de belangstelling van het museum. De collectie van de grafische werkplaats wordt nauwelijks uitgebreid omdat er bijna geen materiaal te vinden is uit de tijd van Rembrandt.

Medewerkers: Op de grafische afdeling zijn 4 medewerkers actief.

In het grafische atelier van Rembrandt wordt dagelijks doorlopend het afdrukken van etsen gedemonstreerd. Er zijn rondleidingen in het museum en doorlopend wisseltentoonstellingen over uiteenlopende onderwerpen met betrekking tot Rembrandt.

Bibliotheek: Onderdeel van de bibliotheek van het Rembrandthuis is de collectie grafische boeken en tijdschriften. Deze is niet gecatalogiseerd.

Publicaties
C.P. van Eeghen en J. Veth, Stichting Rembrandt-Huis: opgericht 28 maart 1907.Amsterdam 1917
E. Ornstein-Van Slooten, M. Holtrop en P. Schatborn, Catalogus Museum Het Rembrandthuis, de etsen. Amsterdam, 1991, 1999, 2004

Bijzonderheden: Museum Het Rembrandthuis is geregistreerd bij de Nederlandse Museumvereniging.

Trefwoorden: diepdruk, prentkunst, ets, diepdrukpers, houten handpers, Rembrandt

Image02 Museum Het Rembrandthuis
De houten etspers van het museum

Image03 Museum Het Rembrandthuis