I.9. Museum Stichting Lettergieten 1983

E-mail: museum@lettergieten.nl
Website: http://www.lettergieten.nl/

Openingstijden: do 9-15, gratis

Het Museum Stichting Lettergieten 1983 is een zogenaamde 'museum-werkplaats'. Het museum giet losse loden letters en ornamenten met behulp van de Monotype gietmachines. Zo wil men de techniek van het gieten van loden letters in stand houden. Het museum beschikt over een bijzonder grote collectie matrijzen. De belangstelling gaat hierbij vooral uit naar lettertypen die stijlvol vormgegeven en van historisch belang zijn. Deze gegoten letters en ornamenten worden (op bestelling) geleverd aan margedrukkers en boekbinders die ze gebruiken bij het vervaardigen van bijzondere boeken en boekbanden.

Zwaartepunt: Lettergieten

Image01 Museum Stichting Lettergieten 1983

Beheersvorm: Stichting Lettergieten 1983

De Stichting Lettergieten is opgericht in een tijd dat veel drukkerijen overstapten van de traditionele boekdruktechnieken op de computergestuurde systemen. Basis van de collectie is een verzameling matrijzen die bijeengebracht is door een oud-vertegenwoordiger van Monotype Nederland. Uit een actie om deze unieke collectie voor Nederland te behouden, vloeide de oprichting van Stichting Lettergieten 1983 voort. Sinds 1986 is het museum gevestigd in een oud schoolgebouw in Westzaan.

Het museum beschikt over authentieke Monotype zetmachines met zowel enkel als dubbel toetsenbord. Er zijn gietmachines voor de vervaardiging van letters en zetsel. Er zijn ook twee grootcorps- en materiaalgietmachines aanwezig. Verder beschikt het museum over een cylinderpers, handdegels en een trapdegel, handzetloketten en materialen en hulpmiddelen die vroeger in de handzetterij gebruikt werden. Het hoogtepunt van de collectie is de omvangrijke verzameling matrijzen. Er zijn zo'n negentig lettertypen aanwezig in veel verschillende corpsgrootten. De werkplaats giet zelfs Griekse en Hebreeuwse letters. Daarnaast zijn de matrijzen van verschillende soorten ornamenten aanwezig.

Catalogus De gehele verzameling matrijzen is gecatalogiseerd met een kaartsysteem; men werkt aan een digitale versie van de catalogus.

Museum Stichting Lettergieten verwerft materiaal vooral passief, via schenkingen en langdurige bruiklenen. Af en toe wordt er iets gezocht en aangekocht.

Medewerkers: In totaal zijn er ongeveer 19 vrijwilligers betrokken bij het museum.

Tijdens openingstijden zijn vrijwilligers aanwezig die het oude vak uitoefenen en zo de bezoeker het volledige proces van het lettergieten laten zien.

Bibliotheek: Het museum beschikt over een kleine technische handbibliotheek, deze is gedeeltelijk gecatalogiseerd met een kaartsysteem.

Trefwoorden: hoogdruk, lettergieten, machinezetten, letterkast, zetterij-meubel, degelpers

Image02 Museum Stichting Lettergieten 1983
Interieur van de lettergieterij

Image03 Museum Stichting Lettergieten 1983