I.7. Nederlands Steendrukmuseum

E-mail: info@steendrukmuseum.nl
Website: http://www.steendrukmuseum.nl/

Openingstijden: di-zo 13-17, niet gratis

Het Nederlands Steendrukmuseum richt zich op de ontwikkeling, toepassing en techniek van het steendrukken. Er zijn regelmatig tentoonstellingen van verschillende toepassingen van steendruk zoals op blikken, sigarenbandjes en verschillende soorten affiches. Er is een atelier aanwezig in het museum waar workshops gehouden worden met handpersen en waar bij rondleidingen demonstraties gehouden worden. Zo wil het museum de waardevolle traditie van twee eeuwen steendrukkunst als visuele communicatievorm en als kunstuiting bewaren en gestalte geven.

Zwaartepunt: Steendruk

Image01 Nederlands Steendrukmuseum

Beheersvorm: Stichting Lithografisch Museum Vrijdag

De collectie van het museum is bijeengebracht door Peter Louis Vrijdag, de oud-directeur van steendrukkerij Vrijdag. In 2001 is het museum geopend met een collectie waaraan zijn verzameling ten grondslag ligt. Het museum bevindt zich in een voormalig schoolgebouw waarin ook andere (culturele) instellingen gehuisvest zijn.

Het Nederlands Steendrukmuseum richt zich op alle aspecten van het steendrukken. Er is een opstelling waar de uitvinding van het steendrukken toegelicht wordt met onder andere een replica van de allereerste steendrukpers van Senefelder. Het museum heeft verder een brede collectie steendrukpersen uit het eind van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw. Het gaat hier om zowel handpersen als om snelpersen. Het museum heeft veel materiaal dat nodig is voor het vervaardigen van litho's waaronder een verzameling oude lithostenen. Er zijn verschillende wanden in het museum gevuld met oude affiches die door middel van het steendrukprocédé zijn vervaardigd. Daarnaast is een omvangrijke collectie met onder andere bedrukte blikken, sigarenbandjes, poëzieplaatjes en boekillustraties te zien.

Catalogus De collectie is grotendeels beschreven, er is geen catalogus beschikbaar.

Het museum heeft een actief en passief verwervingsbeleid. Oude stenen worden, indien nodig, gerestaureerd.

Medewerkers: Het museum heeft één vaste medewerker en ongeveer 45 vrijwilligers.

Het museum organiseert rondleidingen met demonstraties, workshops, educatieve programma's en tentoonstellingen. Bij evenementen zoals het Museumweekend is er een speciaal programma. In het museum is voor bezoekers een informatieve film te zien.

Bibliotheek: Er is een bibliotheek aanwezig in het museum. Deze is gedeeltelijk gecatalogiseerd.

Trefwoorden: vlakdruk, prentkunst, vlakdrukpers, houten handpers, ijzeren handpers, cilinderpers, lithografie

Image02 Nederlands Steendrukmuseum
Verzameling lithografiestenen

Image03 Nederlands Steendrukmuseum