I.4. Fries Grafisch Museum

dinsdag 7 mei 2013

Geelgietersstraat 1-11 (in Museum Joure)
8501 CA Joure
Telefoon:  0513-412283
Fax: 0513-419653

E-mail: info@museumjoure.nl
Website: http://www.museumjoure.nl/

Openingstijden: di-za 10-17, zo 13-17, ma 13-17, feestdagen 13-17, niet gratis

Het Fries Grafisch Museum is een algemeen boekdrukmuseum met een collectie die zich concentreert op de periode van 1870 tot 1960. Het museum bevindt zich in een pand van het Museum Joure. In de oude kopergieterij, een gebouw uit het eind van de 19e eeuw, zijn onder meer het grafisch museum en de grafische bibliotheek gehuisvest. In het museum bevindt zich een historische grafische werkplaats met onder andere een grote verzameling clichés. Er is een opstelling met materialen van de handboekbindster Dieuwke Kollewijn en het museum beschikt over de complete collectie kopergravures van de Eekhof-atlas (1840-1856). Er worden veel demonstraties gegeven van de zet- en druktechnieken.

Zwaartepunt: Hoogdruk

Image01 Fries Grafisch Museum

Beheersvorm: Stichting Fries Grafisch Museum

Het museum maakte eind jaren '60, begin jaren '70 deel uit van het Fries Museum in Leeuwarden. Het materiaal heeft een tijdlang opgeslagen gelegen en in 1992 is het museum opnieuw begonnen in het pand in Museum Joure.

In het museum bevindt zich een zetterij waar handzetten gedemonstreerd wordt. Het museum beschikt over enkele assortimenten lettertypen van ontwerper S.H. De Roos. Behalve handmatig zetten is er ook een overzicht van machinezetten. De drukkerijafdeling van het museum beschikt over diverse handmatige en automatische degelpersen en een stopcilinderpers. De collectie van 360 laden met clichés, afkomstig van een plaatselijke drukkerij, is indrukwekkend. De verzameling boekbindmaterialen van Dieuwke Kollewijn is tentoongesteld, maar wordt niet gebruikt. De Eekhof-collectie, gewijd aan de Eekhof-atlas (1840-1856) bestaat uit alle kopergravureplaten, een exemplaar van de originele atlas, enkele afdrukken en het originele kastje waarin de platen bewaard worden.

Catalogus De collectie is gedeeltelijk beschreven; er is nog geen catalogus beschikbaar

Verwervingen zijn zowel passief door schenkingen als actief; belangrijke items die ontbreken in de collectie worden aangekocht.

Medewerkers: In het Grafisch Museum zijn ongeveer 6 vrijwilligers actief.

Er zijn doorlopend demonstraties van de grafische technieken in het museum. Iedere bezoeker mag zelf een eigen boekenlegger drukken en meenemen. In een kleine, tentoonstellingsruimte in het museum, het zogenaamde 'Grafisch Kabinet', is plaats voor werk van nationale en internationale grafische kunstenaars.

Bibliotheek: Het museum bezit een vrij uitgebreide bibliotheek. Deze omvat studieboeken, vakliteratuur, letterproeven en meer. De bibliotheek is nog niet gecatalogiseerd.

Trefwoorden: hoogdruk, prentkunst, machinezetten, handzetten, boekbinden, clichés, degelpers, cilinderpers, letterkast, zetterij-meubel, Eekhof

Image02 Fries Grafisch Museum

Image03 Fries Grafisch Museum
Twee regelzetmachines