I.1. Werkend Museum Oude Boekdrukkunst

E-mail: wolter_boekdrukwerk@hetnet.nl
Website: http://www.oudeboekdrukkunst.nl/

Openingstijden: di-za 9-17, niet gratis

Het Werkend Museum Oude Boekdrukkunst in Almen is een werkend museum. De zetterij, drukkerij en papierschepperij, waaruit dit museum vooral bestaat, zijn hier te beleven zoals het vroeger geweest moet zijn. Ook heeft dit museum een grote papieren collectie die bestaat uit oude archieven, oud drukwerk en boeken van drukkerijen die aangekocht zijn door de eigenaar.

Zwaartepunt: Hoogdruk

Image01 Werkend Museum Oude Boekdrukkunst

Beheersvorm: Particulier

De collectie is de privé-verzameling van een oud-medewerker van een grafisch bedrijf. Ongeveer 25 jaar geleden begon hij te verzamelen. Sinds 2000 is het museum gevestigd in een oude slachterij in Almen.

In het museum is aandacht voor zetten, drukken en papierscheppen. Ook zijn er enkele machines die in de boekbinderij gebruikt werden. Het handzetten wordt gedemonstreerd, net zoals het drukken op een van de aanwezige degelpersen. In een aparte ruimte is een opstelling gemaakt voor papierscheppen. Een vouwmachine, snijmachine en perforeermachine belichten aspecten van het boekbinden. Bijzonder is de oude degelpers die in de Tweede Wereldoorlog gebruikt werd om illegaal drukwerk op te drukken. Het pedaal van de trapdegel was onklaar gemaakt, dus werd de pers met een fiets aangedreven. Bijzonder is ook de hoeveelheid boeken, archieven en los papierwerk die afkomstig is van oude drukkerijen.

Het museum heeft een actief verwervingsbeleid, veel van het aanwezige materiaal is aangekocht uit oude drukkerijen.

Medewerkers: In het museum zijn de eigenaar en zijn vrouw actief, met hulp van een vrijwilliger.

Er worden regelmatig demonstraties gegeven, er is een educatief programma en er worden rondleidingen verzorgd.

Bibliotheek: Er is een bibliotheek aanwezig, deze is niet gecatalogiseerd.

Bijzonderheden: Het museum is in het bezit van een grote collectie origineel drukwerk vanaf de jaren '30, waaronder affiches en tijdschriften.

Trefwoorden: hoogdruk, handzetten, boekbinden, letterkast, zetterij-meubel, degelpers, papiermaken, handgeschept papier

Image02 Werkend Museum Oude Boekdrukkunst
Trapdegelpers

Image03 Werkend Museum Oude Boekdrukkunst