Tiele-scriptieprijs 2016

Op vrijdag 21 april 2017 werd de scriptieprijs uitgereikt aan Kim de Groot, voor haar scriptie over de bewaring van nationaal geschreven erfgoed in negentiende-eeuws België.

De jury bestond dit jaar uit Saskia van Bergen, Fleur Praal en Erik Geleijns (voorzitter). Zij kozen voor de scriptie van Kim de Groot, getiteld Un belle series de perles.De Collection spéciale van Engelbert August van Arenberg en de bewaring van nationaal geschreven erfgoed in negentiende-eeuws België.

De jury van de scriptieprijs noemt het een ‘inspirerend verhaal […] dat op iedere bladzijde raakt aan mogelijkheden voor nieuw onderzoek’, ze kijken daarom reikhalzend uit naar dat vervolg. Kim de Groot lichtte kort haar scriptie toe over de rol van particuliere verzamelaars bij het ontstaan van publieke erfgoedcollecties in België. Het was een mooie illustratie dat kwesties rondom de bewaring van gedrukt erfgoed van alle tijden zijn.