Verslag Tiele-dag 2014

Op vrijdag 11 april 2014 hield de Tiele-Stichting haar jaarlijkse vergaderingen van Aangeslotenen, de Wetenschappelijke Adviesraad en het Frederik Mullerfonds. Aansluitend vond er een interessant middagprogramma plaats in de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, waar op dat moment een tentoonstelling met het persoonlijke archief van Ramses Shaffy te zien was.

Aan het begin van de middag reikte juryvoorzitter Sandra van Voorst de Tiele-Scriptieprijs 2013 uit. De winnende inzending, getiteld Lezen ‘tot salicheit der sielen’ De betekenis en invloed van de nalatenschap van Elisabeth De Grutere († 03-08-1500) van zeventig religieuze volkstalige boeken aan het begijnhof Onze Lieve Vrouwe Ter Hooie te Ghent werd door de jury omschreven als ‘een prachtige scriptie die ons vertrouwen geeft in de toekomst van de multidisciplinaire boekwetenschap.’ Het was dan ook een goede zaak dat winnares Cora Zwart bereid was gevonden om tijdens deze middag haar werk en de totstandkoming ervan nader toe te lichten door middel van een korte en mooi vormgegeven presentatie.

Na de prijsuitreiking liet drs. Martine de Bruin, onderzoeker aan het Meertens Instituut, de aanwezigen kennismaken met de geavanceerde zoekmogelijkheden die de Nederlandse Liederenbank op dit moment biedt, waarbij ze ook alvast een tipje van de sluier oplichtte over een aantal nieuwe ontwikkelingen, zoals het zoeken en interpreteren van liederen op rijmschema, die binnenkort op de website zullen verschijnen.

Voortbouwend op deze muzikale voorbereiding ging prof. dr. Louis Grijp nog wat verder op de materie in door te vertellen over het ontstaan en de verspreiding van lokale liedboeken, waarbij hij de nadruk legt op Maassluis, waar naar verhouding in de late zeventiende eeuw een groot aantal van deze boekjes verscheen. Ook wordt geprobeerd de uitvoering van de liederen uit deze boekjes te reconstrueren; de aanwezige kregen hiervan een proeve te horen in de vorm van een geluidsopname van één van de liederen in een uitvoering door het Utrechtse muziekensemble Camerata Trajectina.

Aangezien de tentoonstellingsruimte van de Bijzondere Collecties onvoldoende ruimte bood om het grote aantal aanwezigen in één keer rond te leiden, gaf mr. Hans van Keulen vervolgens zijn inleiding op de tentoonstelling over Ramses Shaffy ook in het museumcafé. Met op de achtergrond een mooie presentatie over de hoogtepunten van de collectie, voorzag hij de toehoorders van extra informatie en achtergronden bij de tentoonstelling. Hierna was er dan eindelijk de mogelijkheid om deze te bezoeken, waarna nog kon worden nagepraat onder het genot van een high tea.