Tiele-lezing

Op vrijdag 18 januari 2018 organiseerde de KVB het jaarlijkse symposium voor het boekenvak getiteld ‘Strijd om de tijd'.

Vrijdag 18 januari 2018 was een memorabele dag. Niet alleen raasde de zwaarste storm van de afgelopen jaren over ons land, ook vond in het Amsterdamse Nemo Science Museum het inspirerende KVB Boekwerk Seminar plaats. Dit jaar spraken neurologen, economen en cultureel experts over het leesgedrag van jongeren en volwassenen in het digitale tijdperk. Hoogleraar in de boekgeschiedenis Adriaan van der Weel, tevens lid van de wetenschappelijke adviesraad, verzorgde dit jaar de Tiele-Lezing ‘Achter het lezen van schermen’.

Als hoogleraar onderzoekt Van der Weel  de effecten van verschillende soorten lezen. Tijdens zijn lezing legde hij de nadruk op het verschil tussen lezen van papier en van een scherm. Het lezen van papier heeft een aantal belangrijke kwaliteiten vergeleken met digitaal lezen. Zo nemen lezers papieren teksten serieuzer en bladeren zij sneller terug in een papieren boek om te controleren of zij alles begrepen hebben. Teksten op een scherm worden daarentegen vluchtiger gelezen, waarschijnlijk omdat schermen in het algemeen geassocieerd worden met activiteiten die minder actieve inzet en aandacht vergen, zoals gamen en het gebruik van sociale media. Omdat lezen essentieel is voor de ontwikkeling van ons vocabulaire en onze langdurige concentratie, is het papieren boek volgens Van der Weel voorlopig nog niet uit de maatschappij weg te denken. En daar waren de aanwezigen het roerend mee eens.

De hele Tiele-Lezing kan via www.kvbboekwerk.nl gedownload worden