Activiteiten

Elk jaar organiseert de Tiele-Stichting verschillende boekwetenschappelijke activiteiten, zoals de Tiele-dag met een breed scala aan lezingen en de uitreiking van de scriptieprijs. Houd ons nieuws in de gaten voor informatie over aankomende evenementen!

Activiteiten

Scriptieprijs

Na maanden van onderzoek, schrijven en herschrijven heb je jouw scriptie met succes afgerond, gefeliciteerd! Natuurlijk ben je trots op je werk, zeker als jouw scriptie goed is beoordeeld. Het is zonde als je scriptie direct in het archief verdwijnt. Door mee te doen aan de jaarlijkse Tiele-scriptieprijs maak je kans op een bedrag van €1.000, gesponsord door de Nederlandse Taalunie. Daarnaast streeft de Tiele-Stichting ernaar om in overleg met de auteur de scriptie te (doen) publiceren in een passend vakblad, als afzonderlijke publicatie, op papier of online. Met de scriptieprijs biedt de Tiele-Stichting veelbelovende studenten en afgestudeerden een podium voor hun boekwetenschappelijk onderzoek. Download ons reglement en lees dit goed door voor je je scriptie inzendt.

Scriptieprijs

Na maanden van onderzoek, schrijven en herschrijven heb je jouw scriptie met succes afgerond, gefeliciteerd! Natuurlijk ben je trots op je werk, zeker als jouw scriptie goed is beoordeeld. Het is zonde als je scriptie direct in het archief verdwijnt. Door mee te doen aan de jaarlijkse Tiele-scriptieprijs maak je kans op een bedrag van €1.000, gesponsord door de Nederlandse Taalunie. Daarnaast streeft de Tiele-Stichting ernaar om in overleg met de auteur de scriptie te (doen) publiceren in een passend vakblad, op internet of als afzonderlijke publicatie. Met de scriptieprijs biedt de Tiele-Stichting veelbelovende studenten en afgestudeerden een podium voor hun boekwetenschappelijk onderzoek. Download ons reglement en lees dit goed door voor je je scriptie inzendt.

Reeks BGNB

Tussen 1884 en 1951 verschenen achttien delen in de reeks Bijdragen tot de geschiedenis van de Nederlandse boekhandel (BGNB). In 1995 werd de serie nieuw leven ingeblazen door de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak, de Nederlandse Boekhistorische Vereniging en de Koninklijke Bibliotheek. Het overkoepelende thema verbreedde zich van de geschiedenis van de boekhandel, naar de geschiedenis van de productie, distributie en consumptie van het handgeschreven en gedrukte boek. Sinds 2003 verschijnen delen uit de nieuwe reeks BGNB, in samenwerking met de Walburg Pers, onder de auspiciën van de Tiele-Stichting. Een overzicht van alle verkrijgbare titels staat hier.

De redactie bestaat uit uit Marieke van Delft (voorzitter), Lotte Savelsberg (secretaris), Yvonne Bleyerveld, Helwi Blom, Lizet Duyvendak, Jeroen Salman, Winnie Urban, Jeroen Vandommele en Rietje van Vliet.

Wilt u uw manuscript laten publiceren onder de vlag van de reeks BGNB? Download hier de auteursinstructies en neem contact op met de redactie.

Reeks BGNB

Tussen 1884 en 1951 verschenen achttien delen in de reeks Bijdragen tot de geschiedenis van de Nederlandse boekhandel (BGNB). In 1995 werd de serie nieuw leven ingeblazen door de Koninklijke Vereniging van het Boekenvak, de Nederlandse Boekhistorische Vereniging en de Koninklijke Bibliotheek. Het overkoepelende thema verbreedde zich van de geschiedenis van de boekhandel, naar de geschiedenis van de productie, distributie en consumptie van het handgeschreven en gedrukte boek. Sinds 2003 verschijnen delen uit de nieuwe reeks BGNB, in samenwerking met de Walburg Pers, onder de auspiciën van de Tiele-Stichting. Hier vind u een overzicht van alle verkrijgbare titels.

Elk jaar kiest de redactie van de Reeks BGNB, bestaande uit Marieke van Delft (voorzitter), Lotte Savelsberg (secretaris), Yvonne Bleyerveld, Helwi Blom, Lizet Duyvendak, Jeroen Salman, Winnie Urban, Jeroen Vandommele en Rietje van Vliet, uit aanmeldingen het nieuwste te publiceren deel. Wilt u uw manuscript laten publiceren onder de vlag van de Reeks BGNB? Dat kan! U kunt uw werk sturen aan xxx. U kunt onze auteursinstructies hier downloaden.