De Vereniging van Antwerpse Bibliofielen (VABib) sluit zich per augustus dit jaar aan bij de Tiele-Stichting. De VABib is hiermee de eerste Vlaamse organisatie die onderdeel wordt van dit samenwerkingsverband voor boekwetenschap. De Tiele-Stichting kijkt uit naar een wederzijds inspirerende samenwerking en versterking van het boekwetenschappelijke netwerk in het Nederlandse taalgebied.

Met zowat 200 persoonlijke leden en 100 institutionele aansluitingen is de Vereniging van Antwerpse Bibliofielen (VABib) de grootste vereniging van boekverzamelaars, -wetenschappers, -uitgevers en -handelaars van België. Sinds de oprichting in 1877 is het doel van de vereniging kennisoverdracht, het bevorderen van contacten tussen bibliofielen en opleiding over het gedrukte woord en beeld. Ze organiseert fysieke en online lezingen, zowel als bezoeken aan expo’s of bij leden thuis. Via haar website bibliofielen.be informeert ze over evenementen en publicaties.

De VABib is reeds 100 jaar uitgever van De Gulden Passer, een peer-reviewed boekhistorisch tijdschrift met een hoogwetenschappelijk niveau dat internationale bekendheid geniet en aanwezig is in talrijke wetenschappelijke bibliotheken. Daarnaast fungeert het tijdschrift ook als communicatiekanaal voor Vlaamse erfgoedinstellingen die hierin hun nieuwste aanwinsten op het boekhistorische vlak presenteren.

Achtergrond bij logo VABib: Stilleven met boeken, Rijksmuseum, via Europeana.