Tijdens de Tiele-dag op vrijdag 21 april ontving Yun Xie de Tiele-scriptieprijs 2022, voor haar masterscriptie Republic of Characters: A Social Network Centred on the Hong Kong Type.

De Tiele-scriptieprijs is ingesteld om reflectie op het boek in al zijn verschijningsvormen in heden, verleden en toekomst te stimuleren. De prijs wordt gesponsord door de Nederlandse Taalunie en bestaat uit een geldbedrag van 1.000 euro en een subsidie tot 1.000 euro voor een boekpublicatie vanuit de Stichting Frederik Mullerfonds.

Yun schreef haar scriptie ter afsluiting van de onderzoeksmaster Art History of the Low Countries aan de Universiteit Utrecht. Het Hong Kong-type is een Chinees lettertype dat door Nederlandse drukkers zoals Brill gebruikt werd. De matrijzen doken recent op in het Museum Volkenkunde in Leiden. Yun bracht de geschiedenis van de matrijzen in kaart, met de nadruk op de verschillende rollen van bijvoorbeeld sinologen, letterontwerpers en missionarissen.

De jury was onder de indruk van de “voorbeeldige, innovatieve en vooral betrokken manier” waarop Yun het sociale netwerk rondom het Hong Kong-type beschrijft en hoopt op publicatie van de scriptie voor een breder publiek. “Dekolonisatie en identiteit spelen een belangrijke rol in deze scriptie. De visie van de auteur op dat onderwerp, dat nu erg in de mode is in Europese musea, verdient veel bredere aandacht dan die van boekwetenschappers die zich interesseren voor lettertypen.”

De jury van de Tiele-scriptieprijs bestond dit jaar uit dr. Trude Dijkstra (voorzitter, Universiteit van Amsterdam), dr. Paul Dijstelberge (Universiteit van Amsterdam), Steven van Impe PhD (Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience) en dr. Sandra van Voorst (Rijksuniversiteit Groningen).

Maar liefst veertien inzendingen ontving de jury deze keer. De kwaliteit was over het algemeen hoog, maar twee scripties verdienden naast de winnaar een eervolle vermelding: Van burchtzaal tot werkkamer. Onderzoek naar de gebruiksfuncties van de Lancelotcompilatie aan de hand van de bewerkingen van de corrector van Lisette Gosens (Universiteit van Amsterdam) en Mind Your Language: A Longitudinal Study of the Catalogues of Leiden University Library’s Hebrew Manuscripts Collection van Nitzan Shalev (Universiteit Leiden).