Eindelijk! Op donderdag 21 april vond de Tiele-dag voor het eerst in twee jaar weer offline in plaats van online plaats. Het was een feestelijke middag in het Bibliotheektheater te Rotterdam, met onder andere de boekpresentatie van het laatste deel uit de reeks BGNB en de uitreiking van de scriptieprijs 2021.

De middag werd geopend door Wouter van Gils (voorzitter Tiele-Stichting) en John Tholen (conservator erfgoedcollecties Bibliotheek Rotterdam). Hierna introduceerde redactievoorzitter Kasper van Ommen het nieuwste deel uit de BGNB-reeks getiteld Het professionele tijdschrift in de transitie van de Nederlandse maatschappij, 1850-2020. Auteur Willem Molle vertelde vervolgens meer over zijn onderzoek naar de invloed van professionele tijdschriften op maatschappelijke veranderingen. Trude Dijkstra, Tiele-fellow in 2021, maakte daarna een sprong in de tijd en nam het publiek mee naar de zeventiende en achttiende eeuw. In haar onderzoek staat de rol van Nederlands drukwerk bij de introductie van Chinese medicijnen in Europa centraal.

Ook kwamen de Tiele-fellows van dit jaar aan het woord. Nina Geerdink lichtte op het podium haar onderzoeksplannen toe over de literaire auteur en het Nederlandse boekverkopersprivilege in de lange zeventiende eeuw. Judith ter Vrugte besprak in een videoboodschap haar onderzoek naar bewustzijn bij jonge gezinnen over digitale middelen die leesvaardigheid kunnen bevorderen.

Tot slot werd de Tiele-scriptieprijs 2021 uitgereikt aan Thirza Blekendaal, voor haar scriptie over het leven en werk van uitgeefster Mea Verwey. Een fragment uit het juryrapport: ‘Het knappe van de scriptie schuilt er in dat niet alleen Mea Verwey als driedimensionaal karakter getoond wordt, maar dat we ook een goed beeld krijgen van de wereld waarin zij leefde en van de personen die zij kende.’

Janneke Weijermars (Tiele-fellow 2021) en Andrea van Leerdam (Tiele-fellow 2022) moesten helaas afzeggen, maar gelukkig is er op onze website meer te lezen over het onderzoek van Janneke naar het boekbedrijf in Vlaanderen en Andrea’s onderzoek naar schaapherderskalenders.

De Tiele-Stichting dankt alle sprekers voor hun bijdragen en hoopt op uw aanwezigheid bij een volgende Tiele-activiteit.