Op zaterdag 14 december, vrijdag 20 december en zaterdag 21 december 2019 organiseert het Plantin Instituut samen met de Tiele-Stichting, Universiteit Leiden en Stichting Lout een collegereeks boekwetenschap.

Omdat het ontstaan van het gedrukte boek niet te begrijpen is zonder kennis van de boekhistorie daarvóór, belicht het eerste college de productie van het handschrift en de boekhandel van de oudheid tot de middeleeuwen. In een tweede deel wordt het begin van de boekdrukkunst geschetst en de consequenties die dit met zich meebracht voor de boekhandel, om daarna door te gaan met de geschiedenis van de zestiende tot de achttiende eeuw.

Er wordt aandacht besteed aan het drukkersatelier, de productie van het boek, de illustratie, de organisatie van de boekhandel, de klantenkring, de lectuur en de bibliotheken, maar ook aan het boekobject als bron van informatie. Tot slot wordt de overgang geschetst naar de industrialisering van de boekproductie, verweven met boekhandel en koperspubliek.

In de Bibliotheca Thysiana zullen we, onder leiding van Prof. dr. Paul Hoftijzer, een selectie oude drukken uit de vijftiende en zestiende eeuw van dichterbij bekijken.

Praktisch
Dit college wordt gegeven op zaterdag 14 december, vrijdag 20 december en zaterdag 21 december 2019, van 10 tot 16.40 uur, in Huizingagebouw, Doelensteeg 16, Leiden. Op vrijdag 20 december brengen we een geleid studiebezoek aan Bibliotheca Thysiana, Rapenburg 25, Leiden.

Inschrijven voor dit college is mogelijk door een mailtje te sturen.

Inschrijfgeld: 490 euro.

Wie minder dan een jaar geleden afstudeerde aan een hogeschool of een universiteit, komt in aanmerking voor een vermindering van 20% op het inschrijfgeld. Dat geldt ook voor studenten en afgestudeerden van het Plantin Instituut voor Typografie.

We herhalen dit college in Antwerpen in september/oktober 2020.