Het bestuur van de Stichting Geschiedenis Kinder- en Jeugdliteratuur nodigt u graag uit voor de voorjaarsstudiedag op vrijdag 17 april 2020 in het logegebouw van de Amsterdamse Vrijmetselarij.

Het thema van deze dag is ‘75 jaar bevrijding. Kinder- en jeugdliteratuur en de Tweede Wereldoorlog’. Aandacht is er voor illustraties in nazi-jeugdliteratuur en voor clandestiene kinderboeken. De oorlog op zee in maritieme jeugdboeken komt eveneens aan de orde, evenals autobiografisch schrijven over de oorlog. Vrienden van de SGKJ verzorgen tussen de lezingen korte presentaties over een kinderboek over de Tweede Wereldoorlog dat veel indruk heeft gemaakt.

Tijd Activiteit
10:30-11:00 Ontvangst met koffie en thee
11:00-11:15 Opening
11:15-12:00 Gerard Groeneveld: De gedwongen blik: illustraties in nazi-jeugdlectuur
12:00-12:15 Twee presentaties van vrienden van de SGKJ over een kinderboek over de Tweede Wereldoorlog
12:15-13:30 Lunchpauze in het logegebouw. Tip: vanwege de beperkte lunchmogelijkheden in de omgeving is het handig zelf een broodje mee te nemen. Voor koffie en thee wordt gezorgd.
13:30-14:00 Dirk Tang: ‘Vijand… over bakboord!’ : Jeugdboeken over de oorlog op zee in de Tweede Wereldoorlog
14:00-14:30 Dolf Verroen: Wat helpt het? : Autobiografisch schrijven over de Tweede Wereldoorlog
14:30-14:45 Twee presentaties van vrienden van de SGKJ over een kinderboek over de Tweede Wereldoorlog
14:45-15:15 Pauze
15:15-15:45 Frits Booy: Sprinkgermanen en Pluimstaarten. Clandestiene en anti-Duitse kinderboeken (1940-1945)
15:45-16:00 Afscheid Karin Vingerhoets als bestuurslid van de SGKJ en afsluiting gevolgd door een drankje

Kosten
Deelname aan de studiedag kost € 15,- voor vrienden van de SGKJ en € 20,- voor andere belangstellenden, waaronder introducés. We verzoeken u de deelnemerskosten van tevoren over te maken op NL88 INGB 00023485 52 t.a.v. de Stichting Geschiedenis Kinder- en Jeugdliteratuur o.v.v. uw naam. Uw aanmelding is pas definitief na ontvangst van uw betaling. Daarna krijgt u een bericht ter bevestiging.

Aanmelding
Deelnemers dienen zich voor 12 april a.s. aan te melden. Dat kan per email StichtingGKJ@gmail.com of via een briefje aan de secretaris: Margreet van Wijk-Sluyterman, Klaarwaterboslaan 1, 3881 LR Putten.

Bereikbaarheid
Logegebouw Vrijmetselaars Stichting Amsterdam
Vondelstraat 39
1054 GJ Amsterdam

Openbaar vervoer
Tram 2 of 12, uitstappen bij het Leidseplein.
Het is dan nog een paar minuten lopen naar het logegebouw.

Met de auto
Parkeren in Amsterdam is kostbaar.
De dichtstbijzijnde parkeergarage is Mobypark Mariott hotel
(bij het Leidseplein).